Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je boekt een verblijf in een hotel en bij aankomst wordt er om je paspoort of een ander identiteitsbewijs gevraagd. In sommige gevallen wordt er een kopie gemaakt van je gegevens. Of je moet je paspoort inleveren bij het hotel tot het moment dat je vertrekt. Wat kun je het beste doen in deze situaties? Mag een hotel een kopie van mijn paspoort maken?
Voor identificatie, registratie of borg
Wanneer gasten inchecken in een hotel – maar ook op een camping of in een vakantiepark – zijn de hotels wettelijk verplicht om hun gasten te identificeren en te registreren. Bij deze registratie worden een aantal gegevens van je paspoort of identiteitsbewijs overgenomen. Een hotel boeken zonder legitimatie is dus eigenlijk niet mogelijk.
Het verschilt per land welke gegevens noodzakelijk zijn. In Nederland zijn dat je naam, woonplaats en het type identiteitsbewijs, dus een paspoort, identiteitskaart of een rijbewijs. Vaak wordt er om een identiteitsbewijs gevraagd uit service overwegingen (zo kun je alvast naar je verblijf terwijl de receptionist je inschrijft). Ook kan het dienen als een vorm van borg. In sommige gevallen worden jouw gegevens ook naar de lokale autoriteiten doorgegeven. Dit is in verband met de toeristenbelasting en veiligheid.
Je paspoort afgeven is in sommige situaties verplicht. Dit is vastgelegd in de Nederlandse wetgeving. Je kunt hierbij denken aan de politie, werkgevers en zorginstellingen. Het is goed om te weten dat vakantieaccommodaties niet onder deze verplichting vallen.
Paspoort inleveren bij het hotel in het buitenland
In het buitenland gelden niet altijd dezelfde regels als in Nederland. Zo wordt er in sommige landen ook je nummer van je paspoort of identiteitskaart overgenomen. Ook verschilt het per land waar je verplicht bent om je paspoort af te geven. De wetgeving van het desbetreffende land is in jouw situatie op dat moment van toepassing.
Wat in ieder geval vast staat is dat het Burgerservicenummer (BSN) niet overgenomen hoeft te worden. Wordt dit wel gedaan, dan heb je ook de grootste risico’s op fraude. Wanneer jouw Burgerservicenummer in handen komt van iemand anders, kan daarmee een ander paspoort worden aangevraagd. Er gaat dan iemand anders met jouw identiteit vandoor. Dit kan schadelijke gevolgen hebben, zoals hoge schulden. Het is zaak om hier alert op te zijn. Je paspoort niet afgeven in het hotel als het niet hoeft is dus verstandig.
Voorkom het risico op fraude
Ondanks dat de redenen voor je paspoort afgeven voor mij legitiem zijn, merk ik altijd dat ik het niet een heel prettig idee vindt om mijn gegevens af te staan. Vooral als je eenmaal weet welke risico’s eraan verbonden zijn. Het advies van de Rijksoverheid is daarom ook om je paspoort niet af te geven. Overigens is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Als je niet wordt toegelaten in het hotel, omdat je je paspoort niet wilt afgeven, heb je namelijk een praktisch probleem. Wat kun je dan het beste doen?
- Vraag of de receptioniste jouw gegevens met de hand wilt overnemen, zonder dat ze het Burgerservicenummer noteert;
- Zorg dat je zelf een kopie bij de hand hebt van je identiteitsbewijs, waarop je Burgerservicenummer is doorgestreept. Laat daarbij wel het officiële document zien;
- Zorg voor een paspoorthoes die jouw persoonlijke en fraudegevoelige gegevens afschermt. Dit kan als er een kopie gemaakt wordt;
- Installeer de KopieID app van de Rijksoverheid. Hiermee maak je gemakkelijk en veilig een kopie van je identiteitsbewijs. Zo kan er een watermerk over je paspoort of identiteitskaart worden gezet. Daarop staat waar de kopie voor bedoeld is en de datum. Ook kan het Burgerservicenummer via de app worden doorgestreept. De scan van je identiteitsbewijs kun je vervolgens op een veilige manier mailen naar je accommodatieverstrekker. De app is te downloaden in de App Store, Play Store of Windows Phone Store;
- Indien een kopie toch noodzakelijk is, vraag de receptioniste dan of ze jouw Burgerservicenummer doorkrast. Vraag ook of ze de foto wil doorhalen en op de kopie schrijft voor wie de kopie is gemaakt en op welke datum;
- Wil de receptie je identiteitsbewijs innemen? Geef dan aan dat je dit liever niet wilt en wijs erop dat je je altijd moet kunnen identificeren op straat, maar ook tijdens uitjes, een ongeval, et cetera;
- Wordt dit niet geaccepteerd? Vraag dan of je alvast een vooruitbetaling kunt doen of een garantie kunt afgeven middels een creditcard afschrijving;
- Wil je nog meer tips lezen om het risico op fraude te voorkomen? ANWB maakte er een korte video over!