20 jaar HotelSpecials. Van grootse plannen op een zolderkamer tot een internationaal bedrijf met een record omzet van €100.000.000,- in één jaar, dat is zeker iets om trots op te zijn. Toch is het onder andere door Corona een moeilijke en rare tijd om deze mijlpaal te behalen. Toch ben ik mij de afgelopen 2 jaar steeds meer bewust van geworden hoeveel waarde ook de meest vanzelfsprekende momenten hebben. Of het nu dat koffiemomentje in de kantine is of gewoon met zijn allen op kantoor zijn. Daar geniet ik nu extra van.
Zittend achter mijn laptop en terugdenkend aan hoe het allemaal is begonnen, sta ik pas echt stil bij de stappen die we hebben gemaakt. Hoe ik samen met Nick zo hard werkte vanuit zijn zolderkamer met de grootste dromen en ambitie. Als ik op deze tijd terugkijk, was de beginperiode het allermooist. We waren jong en dachten dat we de hele wereld aankonden. We leefden volgens het motto: Work hard, play hard.
Maar het ondernemerschap moesten we met vallen en opstaan onder de knie krijgen. Ik heb het gevoel dat we in de afgelopen 5 jaar pas echt volwassen zijn geworden. We zijn begonnen met het werken met OKRs, waardoor ik merk dat onze plannen voor de toekomst veel gestructureerder lopen. Daarnaast hebben we onze core values duidelijk vastgelegd en zijn we deze gaan communiceren binnen het bedrijf én daarbuiten. Deze zijn het fundament van onze identiteit. Interaction, Specialist en Full of Action. Dit is een veel professionelere aanpak om van ons bedrijf één geheel te maken.
Vol actie een lokale specialist en interactie creëren, dit is wie wij zijn en wat wij doen
Ik vind het belangrijk om de kernwaarden op de werkvloer verder tot leven te brengen. Hiervoor hebben we een team van Brand Ambassadors gekozen. Enerzijds dienen zij als vraagbaak voor collega’s. Anderzijds geven zij constructieve feedback op beslissingen en acties vanuit een branding perspectief. De Brand Ambassadors hebben ook geholpen met het inrichten van ons nieuwe kantoor waar we in 2018 naartoe zijn verhuisd. We hebben dit kantoor volledig laten verbouwen en reflecteert onze kernwaarden. Het is een ontmoetingsplek dat het karakter van ons bedrijf weerspiegelt en waar medewerkers zich op hun gemak voelen en met elkaar in contact kunnen komen.
Eén van onze kernwaarden is dat we in elk land een lokale specialist zijn met onze labels. Hierdoor hebben we Nederlandstalige, Duitstalige en Franse specialisten in de verschillende teams zitten. Uiteindelijk werken er zelf meer dan 14 nationaliteiten bij ons moederbedrijf Bookerzzz werken. We zijn niet meer “dat kleine bedrijf uit Haarlem,” maar we zijn hard op weg om een grotere positie op de internationale markt te veroveren. Dit alles met ruim 100 medewerkers, waarvan velen al vele jaren alles geven om HotelSpecials tot grotere hoogtes te brengen en mooie momenten mee te vieren.
Rick, Teamlead Performance Marketing bij HotelSpecials: 12 jaar geleden ben ik bij HotelSpecials begonnen en nooit meer weggegaan. In die tijd is er natuurlijk veel veranderd en heb ik enorm veel hoogtepunten meegemaakt. Ik weet nog dat na het uitsturen van de nieuwsbrief voor een van onze grootste, jaarlijkse campagne, de HotelWeek, waardoor de boekingen zo snel binnen stroomden dat de hele website eruit plofte! De familiaire sfeer op kantoor leidt ook vaak tot legendarische borrels en feestjes, die vaak tot diep in de nacht duren.
Elmar, Category Manager bij HotelSpecials: Waar ik na mijn 16 jaar bij HotelSpecials vooral aan terugdenk, is de groei die we hebben doorgemaakt en hoe we stap voor stap aan onze doelen zijn gaan werken Onze mijlpalen werden steeds groter. 100 boekingen op één dag voelde als de grootste overwinning, totdat we er wel 1.000 per dag behaalden! Nu kunnen we met trots zeggen dat het inmiddels meer dan 1.000 per dag zijn voor HotelSpecials en BungalowSpecials samen. Telkens weer weddenschappen en gespannen gezichten wanneer ons doel in zicht kwam en na afloop een feest om te vieren dat we een nieuwe mijlpaal behaald hadden.
Voor onze klant is vooral de site de afgelopen jaren veel veranderd en verbeterd. We begonnen met een basic website voor hotelreserveringen met enkele hotels en zijn uitgegroeid tot een professionele boekingssite met een aanbod van meer dan 8.000 hotels waar dagelijks diverse A/B testen worden gedaan. In 2015 zijn we ook begonnen met het opzetten van een nieuw platform dat nog gebruiksvriendelijker is voor mobiel gebruik. We zagen het aantal smartphone gebruikers groeien, en wilden daar snel op inspringen.
Het bleek een project te zijn waar ik mij enorm op heb verkeken en onze grootste tegenslag is geworden. We kwamen 3 jaar lang met HotelSpecials voor een groot deel stil te staan. Gelukkig konden we deze zware jaren opvangen met BungalowSpecials, die het in deze periode enorm goed deed. Terugkijkend kan ik makkelijk zeggen wat er fout ging. We hadden zoveel mooie plannen voor de site die we allemaal tegelijk wilden oppakken samen met een compleet nieuwe programmeertaal, waarbij we niet voortbouwden op het oude systeem. Hoe opgelucht was ik dat we in 2019 eindelijk groots konden vieren dat het project was afgerond. We zagen het succes in de opvolgende maanden gelijk terug in een enorme groei van het aantal boekingen, wat de hardship van de jaren daarvoor zeker waard maakte. En toen kwam Corona…
van 1000 boekingen naar 1000 annuleringen
Corona is uiteraard een moeilijke periode voor iedereen. Wij in de reisbranche hebben natuurlijk ook een enorme klap gekregen. We moesten reorganiseren, gingen van 1000 boekingen per dag naar 1000 annuleringen per dag en onze ServiceDesk liep over met vragen en klachten. We moesten onze groei en ambities snel bijstellen en gingen de focus leggen op de grootste labels van HotelSpecials en BungalowSpecials. De maatregelen zorgden ervoor dat we net als iedereen gingen thuiswerken. Weg was de interactie tijdens de gezellige kantoordagen en onze populaire social events. Er waren zoveel dagen dat ik helemaal alleen op kantoor zat en juist de kleinste dingen die ik voor genoegen nam enorm miste. Maar we zijn er doorheen gekomen en voor mij bewijst dit hoe sterk onze basis is. Deze basis heeft ervoor gezorgd dat we de afgelopen 2 jaar zeker niet hebben stilgestaan.
Het thuiswerken heeft natuurlijk zijn voordelen, maar kan wellicht zorgen voor slechtere communicatie terwijl interactie juist een belangrijke kernwaarde van ons bedrijf is. Ik vond het daarom wel echt even aanpassen naar het communiceren via Teams en alle online meetings. Ook met het uitvallen van de gezellige borrels en social events was ik bang dat de teamspirit tot een dieptepunt zou zakken. Gelukkig was daar ons Social team. Zij zorgden ervoor dat we ook vanuit huis een inspiratievolle werkomgeving behielden. Zo ging een clubje enthousiaste collega’s van diverse afdelingen met kerst langs de deuren en zaten we met zijn allen thuis te knoeien tijdens een online kookworkshop. En hoe creatief ons Social team in deze periode ook was, genoot ik echt weer toen we afgelopen zomer samen konden komen tijdens ons jaarlijkse strandfeest. Weer even een moment van normaal, waar iedereen enorm aan toe was.
Ondanks alle tegenslagen hadden we in 2021 genoeg te vieren. Een hoogtepunt was het behalen van een recordomzet van €100.000.000,- in één jaar. Zo trots ben ik op deze win, juist in deze moeilijke tijd. Onze focus op de toekomst en het harde werk van alle teams maakte dit allemaal mogelijk. Ik wilde dit dan ook groots met iedereen vieren. Zo ontstond een onvergetelijke trip met ons hele kantoor uit Haarlem én Stockholm naar het warme Lissabon.
Behalve dat ons social team creatief bezig was, is de creativiteit van het contentteam ook buiten het bedrijf opgevallen. Aangezien er niemand op reis mocht, hebben we nieuwsbrieven verstuurd met tips om thuis in vakantiestemming te komen, en hielden we klanten op de hoogte en betrokken met de meest gestelde vragen over COVID-19. Hiervoor mochten wij in 2021 de Selligent Award voor ‘Beste in Agile & Inclusieve Communicatie’ ontvangen. Een andere creatieve stap was het ontstaan van het Franse label van BungalowSpecials. We zagen ons aanbod van Franse parken groeien, dus we besloten de uitdaging aan te gaan om deze aan de Fransen zelf te verkopen. Ook zijn we diverse partnerships aangegaan om ons aanbod nog meer te vergroten op HotelSpecials én BungalowSpecials.
Ik ben klaar voor een toekomst waar weer alles kan
Gelukkig gaan we nu steeds meer richting het nieuwe normaal. We kunnen eindelijk weer verder gaan met onze ambities en plannen voor de toekomst. We blijven hard doorgroeien. 2022 lijkt zelfs het beste jaar ooit te worden! Na de reorganisatie nemen we op dit moment weer nieuwe lokale experts aan. Hierdoor kunnen we ons verder gaan focussen op onze groei in Frankrijk en Duitsland en misschien wel daarbuiten! Onze dromen kennen geen grenzen. We zijn daarnaast nog steeds druk bezig met het uitbreiden van ons aanbod door middel van partnerships. Ook ben ik blij dat ik geen leeg kantoor meer zie en onze gezellige social events weer terug aan het komen zijn. Onze donderdagmiddagborrel is weer een vaste standaard en we konden afgelopen maand ons 20 jarig bestaan groots vieren met iedereen!
Ik kan in ieder geval met trots zeggen dat we ondanks de moeilijke tijden blijven doorgaan met het inspireren van mensen voor the perfect stay, of het nu in Nederland, België of misschien wel Frankrijk is. We hebben de afgelopen 20 jaar in ieder geval onze tienerjaren doorbroken en zitten nu in onze volwassen fase. We kunnen voortbouwen op deze nieuw gevonden volwassenheid en steeds internationaler worden. Maar toch vind ik het ook wel fijn dat we ook dat bedrijfje uit Haarlem blijven waar we zo groot mee zijn geworden.
Zo, deze terugblik maakt mij dorstig, dus ik pak maar snel mijn koffiemomentje in onze kantine.
Remco Hofstede
PS. Wil je deel uitmaken van ons team? We’re hiring!